Skip navigation Menu

“Excellent WiFi”-concept op basis van Aruba ClearPass voor 44 locaties van Zorggroep Almere!

Zorg bieden dichtbij, in de buurt. Dat is in het kort de missie van Zorggroep Almere. De ambitieuze integrale eerstelijns zorgverlener zet in dit kader grote stappen om volledig mobiel te gaan werken vanuit een netwerkorganisatie. Het Excellent WiFi-concept van Wentzo Wireless bleek hiervoor de best passende totaaloplossing. 

 
“Veertig jaar geleden is Zorggroep Almere gestart, in een bouwkeet, met één huisarts,” vertelt manager Facilitair, Informatisering, Automatisering en Applicatiebeheer Arjen van der Stoel. “Inmiddels bieden wij integrale eerstelijnszorg aan circa 160.000 van de 200.000 inwoners van Almere. Met huisartsen in loondienst, een huisartsenpost, apothekers, verpleeghuizen, wijkzorg, fysiotherapie, jeugdzorg, verloskunde en psychische zorg. Dat is uniek in Nederland. We groeien en willen daarbij nog beter inspelen op de behoeften van cliënten en patiënten, met goede, efficiënte zorg dichtbij. Bijvoorbeeld door mobiel te gaan werken – met flexibele werkplekken en toegang tot applicaties en dossiers op de plek waar onze patiënten zijn.”

Basis op orde

Maar nog niet op alle van de in totaal 44 locaties was er wifi. “Voor mobiel werken is dat een must,” aldus Van der Stoel. “We wilden bovendien netwerktoegang, authenticatie en beheer optimaliseren. Tot slot moest ons netwerk klaar zijn voor toekomstige groei. Kortom: de basis moest op orde. Om een partner te selecteren die ons daarbij kon adviseren en helpen hebben we een uitgebreide marktscan gedaan. Wentzo Wireless kwam als beste uit de bus. Hun integrale oplossing, Excellent WiFi, sluit naadloos aan bij onze situatie, wensen en eisen. Bovendien heeft Wentzo veel ervaring in de zorg.”

Sales consultant Jaap Goris van Wentzo Wireless: “Wij hebben twee van onze troeven ingezet. Ons concept én onze begeleiding van begin tot eind. Zeker als er zo veel locaties zijn en dus veel verschillende partijen betrokken zijn, nemen wij iedereen mee in alle stappen die gezet moeten worden. Dat blijkt in de praktijk heel goed te werken.”

Veilige mobiele toegang en netwerkoverzicht in één muisklik

De technische kant van het project omvatte nieuwe bekabeling aanleggen, switches vervangen, wifipunten inmeten en aanleggen inclusief patchmanagement, en HPE’s Aruba ClearPass en Airwave implementeren voor Network Access Control (NAC) en beheer.

Van der Stoel: “We werkten al met Aruba, dus we waren bekend met de mogelijkheden. We hadden één firewall naar buiten, met Aruba Clearpass kunnen we zelf intern firewalls maken en beheren. De NAC-autorisatie is volledig ingeregeld. En wordt er ergens bijvoorbeeld een USB ingeplugd met een virus, dan wordt die automatisch in quarantaine geplaatst en krijgen wij een melding. Airwave fungeert als dashboard: met één muisklik zien we precies wat er op het netwerk gebeurt.”

De uitrol startte bij de acht verpleeghuizen. “Elk gebouw is anders, vandaar dat we voor dit deel van het project meer tijd hadden ingepland,” aldus Goris. “De projectmanagers van Zorggroep Almere, de locatiemanagers en de projectmanagers aan onze kant hebben voortdurend afgestemd. Belangrijk was dat de locaties precies wisten wat zij konden verwachten. Moest er geboord worden, dan lieten we dat doen op tijden dat patiënten en medewerkers er zo min mogelijk overlast van hadden. Bij de locaties die na de verpleeghuizen volgden, lag dat net weer anders. Tijdens een spreekuur van een huisarts of fysiotherapeut kan je niet zomaar binnenvallen, dus hier planden we avonden en weekenden in. De bereidheid bij Zorggroep Almere om op die momenten mee te werken was groot.”

“Dankzij Excellent WiFi en Aruba hebben wij nu een stabiele, open en veilige netwerkorganisatie, met minder beheerlast”

“Die fase ging dan ook sneller dan gepland,” aldus Van der Stoel. “Daardoor waren we al eerder klaar met de implementatie dan verwacht. Ik vind dat bijzonder voor zo’n omvangrijk IT-project.”

Meters maken

De grondige voorbereiding was volgens beiden een belangrijke succesfactor. Goris: “Hoe zien de locaties eruit, wat is er aan apparatuur, welke gebruikersgroepen moeten geautoriseerd worden voor welke delen van het netwerk? Er komen bijvoorbeeld veel bezoekers en op een aantal locaties zijn er ook onderhuurders die van het netwerk gebruik maken. We hebben veel tijd besteed aan die inventarisatie. Dat verdiende zich terug. Maar ook het teamwork heeft zeker bijgedragen. Binnen het projectteam en op alle locaties was er grote inzet om meters te maken.”

Van der Stoel vult aan: “Bij Wentzo snappen ze onze processen en de lijntjes waren kort. Dat werkte snel en prettig.”

Basis voor Digitaal Denken en Doen

Over het resultaat is Van der Stoel enthousiast. “We zien het mobiele gebruik groeien.

We weten welke hard- en software we gebruiken en welke groepen gebruikers er zijn. Ook de 600 verschillende mensen van buiten die onze locaties bezoeken kunnen nu veilig op ons netwerk. In plaats van een ‘Fort Knox’ zijn we een open netwerkorganisatie geworden. Er zijn minder verstoringen, aan de achterkant hebben we significant minder beheerlast. Dat geeft ons meer tijd voor het vervolg: de uitrol van het strategische programma Digitaal Denken en Doen. Waar wij het uiteindelijk allemaal voor doen – zorg voor iedereen beter maken – sprak voor mij uit een mooie reactie van een bezoeker. “Kan ik straks ook op jullie wifi? Dan kan ik langer bij mijn vrouw blijven, hier in het verpleeghuis.”

Copyright 2018 |  Privacyverklaring  |  Cookieverklaring | Cookieinstellingen |  Algemene voorwaarden | Sitemap | English | Klanten beoordelen ons met een: 8,4/10 op basis van 43 beoordelingen