Klanten Nelson nog sneller bediend in ruim 150 winkels

Wentzo slogan connect to make a difference
Een Nelson winkel, allerlei schoenen staan ten toon

In de retailwereld maakt service het verschil: kan je jouw klant snel en adequaat helpen op basis van accurate voorraadgegevens en persoonlijke klantinformatie? Niet alleen in de webshop, maar ook op de winkelvloer. Retailketen Nelson vervolgt zijn weg richting een betere service en gepersonaliseerde customer journey met Wentzo Network as a Service (NaaS).

Met ruim 150 winkels verspreid over het land behoort Nelson tot de grootste schoenenverkopers in Nederland. De retailer verkoopt heren-, dames- en kinderschoenen van diverse merken. Daarnaast heeft Nelson een partnership met ECCO. Via ongeveer 40 ECCO Brandstores die door Nelson worden geëxploiteerd, verkoopt de retailer schoenen van ECCO, Timberland en Clarks. Het hoofdkantoor van Nelson is gevestigd in Hoofddorp.

Network as a Service

Nelson koos Aruba Platinum Partner Wentzo om zijn gehele netwerkinfrastructuur te vernieuwen. Deze zakelijke netwerkspecialist voorzag de winkels van Network as a Service (NaaS) op basis van Aruba-producten zoals 2900 F-switches en IAP305-access points. Voor het beheer en de security maakt Nelson gebruik van Aruba Clearpass. Via dit centrale platform kan Nelson voor een vast bedrag, voor alle mogelijke mobiele devices securityregels instellen, updates uitvoeren en traffic monitoren. Zowel Wentzo NaaS als Aruba Clearpass zijn schaalbaar. Ontdek meer over onze Network as a Service oplossing voor Nelson in deze referentievideo.

Op weg naar multichannel

“Bij Nelson hebben we service hoog in het vaandel staan”, zegt Ivo Flierman, Manager ICT & Innovatie bij Nelson. Een WiFi netwerk op de winkelvloer helpt om onze service te verbeteren. “Daarmee willen we de processen in de winkel efficiënter maken: tijd die winkelmedewerkers niet kwijt zijn aan het zoeken van voorraadinformatie, kunnen ze dan aan de klant besteden.” Om klanten persoonlijker en sneller te helpen gedurende de complete customer journey werken winkelmedewerkers met een handheld device. Daarmee kunnen ze op de winkelvloer voorraadinformatie inzien en direct pintransacties afhandelen. Het WiFi netwerk in de Nelson-filialen was echter niet stabiel en snel genoeg om dit netwerkverkeer aan te kunnen. Daarom besloot de retailer het WiFi netwerk en de onderliggende ICT-infrastructuur in zijn 150 winkels te vernieuwen. En wel op een veilige manier, dus PCI- en GDPR-compliant.

Ivo Flierman: Manager ICT & innovatie bij Nelson Schoenen:

”Nelson kenmerkt zich als een bedrijf dat veel zelf doet en onderneemt.
Dit is een dusdanig specialisme dat de oplossing WiFi as a Service echt ontzorgt.”

Waarom Wentzo?

Nelson koos voor Wentzo vanwege het totaalpakket: er is geen andere WiFi specialist die het complete WiFi netwerk én de onderliggende ICT-infrastructuur zowel kan implementeren als beheren: van de switches en de bekabeling tot de security en integratie met Analytics-software. Bovendien fungeert Wentzo als single point of contact voor het volledige netwerk. Daardoor heeft Nelson niet langer te maken met verschillende leveranciers die bij problemen met connectiviteit naar elkaar wijzen. Ten tweede is Wentzo de retailspecialist op het gebied van WiFi. “Het uitrollen van een WiFi netwerk in meer dan 150 winkels is best complex, ook security-wise. Wentzo is een van de weinige partijen die dat spelletje goed snapt”, licht Flierman toe. Door uitgebreide branche-ervaring weet Wentzo wat er speelt, wat de businessuitdagingen zijn en hoe een passend WiFi netwerk daar zijn steentje aan kan bijdragen.

Ontzorgen

Met Wentzo NaaS zijn alle Nelson-filialen altijd verzekerd van snelle en stabiele WiFi verbindingen. Door de afname via een as a Service-model heeft de retailer geen omkijken naar de infrastructuur: softwareupdates en hardwareupgrades komen voor de rekening van Wentzo. Daardoor beschikt Nelson altijd over de nieuwste netwerkfunctionaliteit en – technologie – een voorwaarde voor optimale prestaties. Wentzo NaaS is bovendien schaalbaar, waardoor Nelson het netwerk snel kan uitbreiden, bijvoorbeeld met hotspots.

Security altijd op orde

Door de ingebouwde security weet de retailer ook zeker dat zijn netwerken altijd voldoen aan PCI-standaarden. Via Aruba Clearpass kan Nelson zijn security policy handhaven voor alle devices die met het netwerk verbonden zijn. Aruba Clearpass is geschikt voor nagenoeg elk device van iedere leverancier. Maakt er een ongeoorloofd apparaat verbinding met WiFi in één van de winkels? Dan wordt deze automatisch geblokkeerd en wordt potentiele malware in quarantaine geplaatst.

Inzicht in klantgedrag

Dankzij zijn nieuwe netwerk kan Nelson het klantgedrag in de winkel in kaart brengen. Welke route volgen bezoekers, hoe lang staan ze stil voor de winkel, waar hebben ze lang stilgestaan en op welke tijdstippen? Van bezoekers die verbinding maken met het winkelnetwerk kan Nelson de gegevens zelfs uitlezen en analyseren. Deze gegevens worden versleuteld, dus GDPR-proof, verstuurd.

Prettige winkelervaring

Door het uitstekende netwerk kunnen winkelmedewerkers met hun handheld verbinding maken met onder andere het voorraadbeheer- en kassasysteem. Heeft een klant de perfecte schoen gevonden maar ligt er een te kleine maat in de schappen? Dan checkt de medewerker op zijn handheld of de juiste maat nog beschikbaar is, op zijn eigen locatie of wellicht in een ander filiaal in de buurt. Dat zorgt voor een prettige shopervaring en stimuleert de omzet. Hetzelfde geldt voor de verbinding met het kassasysteem. Als de schoen past, kan een klant direct via de handheld afrekenen. Bijkomend voordeel is dat klanten gedurende hun winkelbezoek door één en dezelfde medewerker worden geholpen. Ook hoeven ze niet meer in de rij voor de kassa te staan. Flierman: “Door Network as a Service kunnen we in contact blijven met de klant, tot het moment dat hij afrekent en blij de winkel weer verlaat. Dat is de ultieme service.” Met het snelle, stabiele netwerk heeft Nelson ook de mogelijkheid om zijn offline en online activiteiten nog verder te laten samenvloeien. Een klant die in de webshop een product nog niet afgerekend heeft, kan bijvoorbeeld in of vlakbij de winkel een berichtje krijgen met een kortingsaanbod – misschien wel het beslissende zetje om tot aankoop over te gaan.

Deze klanten waren ook blij

Een medewerker van de ANWB scant een boek met een handheldscanner
Retail

ANWB-winkels in 2 maanden over op nieuw netwerk

Network as a Service voor ANWB Retail Winkelvoorraden tellen met handheld scanners, tablets inzetten als digitale sales assisent. Daar heb […]
Een hele grote M verwerkt in het pand van McDonald's met op de achtergrond een foto van een grote burger
Retail

WiFi voor alle Nederlandse McDonald’s vestigingen

Meer dan honderdduizenden gasten per maand maken gebruik van het WiFi netwerk van McDonalds. Het realiseren van een betrouwbare, snelle […]
Bruna locatie
Retail

Full service WiFi as a Service abonnement voor Bruna winkels

Bruna, Nederlands grootste boekenwinkelketen, heeft in 2012 een overeenkomst gesloten met Wentzo. Alle 380 winkels kunnen daardoor gebruik maken van […]